Партнёры

АВТОПРОФИ - издательский дом.

Реклама

 

Покупка автотранспорта

  • ЗАПЧАСТИ

    100 грн.
  • СКЛАДСКОЕ ОБ-Е, погрузчик складской

    10000 $
  • МИКРОАВТОБУСЫ, грузовой

    350 EURO
  • МИКРОАВТОБУСЫ, пассажирский
    Das Business die Karriere -
    Die Verkäufe der
    Autos, der Waren - Die
    Fachkräfte - IT,
    die
    3500 EURO
  • ГРУЗОВИКИ, платформа

    900 $

Продажа автотранспорта


  • АВТОСТЕКЛА

    29500 EURO
  • ГРУЗОВИКИ, дача

    133350 EURO

ТРАНСБИРЖА

АВТОТРАНСПОРТ

ТРУДОУСТРОЙСТВО

Статьи и обзоры

ГлавнаяСтатьиПроти зловживань, або як зламати "...

Проти зловживань, або як зламати "тіньові" схеми

При Мінпромполітики створена постійно діюча робоча група, яка займається аналізом зловживань на автомобільному ринку. Адже сьогодні існує принаймні 14 схем ухилення від сплати належних податків при імпорті транспортних засобів та запасних частин до них. Із цим явищем, на переконання легальних імпортерів, потрібно боротися на державному рівні.

До складу групи ввійшли міністр промислової політики В. Шандра, його заступник В.Третьяков, генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів (ВААІД) О. Назаренко, директор з маркетингу ТОВ "Кременчуцький автомобільний завод" В. Шкарупін та інші фахівці. За інформцією ВААІД, до існуючих контрабандних схем відносяться:

1. Поагрегатне ввезення транспортних засобів (т/з)

Як вважають у ВААІД, така схема є певним гібридом схеми поагрегатного ввезення, яка існувала до набуття чинності закону "Про державну підтримку автомобілебудування". Під придбане свідоцтво про реєстрацію та державні номерні знаки непридатного автомобіля ввозиться машина тієї ж марки, проводиться офіційне митне оформлення кузова (після введення в дію зазначеного закону розмитнення кузова, що був у використанні, обійдеться значно дорожче: замість $60 — від 2800 до 4200 євро (в залежності від віку автомобіля).

У зв'язку з цим кузов при митному оформленні заявляється новим (згідно з законом кузовами, що використовувалися, вважаються такі, які вже були встановлені на т/з або з моменту виготовлення яких минуло більше одного року). За новий кузов треба платити значно меншу ставку мита, тому інвойси подаються сфальсифіковані. А двигун ввозиться "лівим" методом: його оформлення або взагалі не проводиться, або фабрикуються (для митниці) документи про його втрату внаслідок викрадення.

Відповідно до нормативних документів заміну двигуна дозволяється проводити без змін у реєстраційних документах та без подання доказів законності придбання цього двигуна. Через це в ДАІ проводиться лише реєстрація нібито "заміни" офіційно розмитненого кузова, після чого ввезений автомобіль починає законно пересуватися дорогами України під державними номерними знаками купленого непридатного автомобіля.

Втім, небезпека для "чорних" автобізнесменів все ж таки існує. Вона полягає в тому, що врешті-решт ДАІ робить запис номера двигуна у свідоцтво про реєстрацію машини або організує перевірку законності придбання такого двигуна. Після цього імпортованим таким чином автомобілям, які вже можуть бути перепродані добропорядним покупцям, одна дорога — на штраф-майданчик. Але кошти, отримані внаслідок роботи за такою схемою "тіньовими" структурами, ні держава, ні чесні покупці вже не повернуть.

Схема поагрегатного ввезення залишається ефективною навіть при імпорті дорогого автомобіля, один кузов якого митниця може оцінити не менш ніж у 10 тисяч євро (мито — 1200 євро). Однак особливо ефективною є схема ввезення "чорними" автобізнесменами недорогих машин типу ВАЗ (повне мито — лише 100 євро).

Для ліквідації зазначеної схеми Всеукраїнська асоціація автомобільних імпортерів пропонує ввести новий бланк суворої звітності та паспорта т/з, а також паспорта шасі т/з (аналогічні документи є в багатьох країнах Європи). В цьому документі треба передбачити можливість відстеження всіх змін, що проводяться в атомобілі (заміна кузова, шасі, двигуна), змін власників, суми сплачених податків при розмитненні та сплати транспортного збору. Крім того, слід перевіряти організації, які згідно з законом мають право надавати дозвіл на переобладнання машини з однієї моделі на іншу, щоб виявляти видачу недостатньо обгрунтованих дозволів.

Потрібно також запровадити порядок обов'язкового звернення за дозволом на переобладнання при заміні кузова/шасі навіть без зміни моделі автомобіля. Не зайве також вносити запис "номер двигуна" до свідоцтва про реєстрацію машини

2. Схема "Спадщина"

Така схема "працює" переважно при імпорті автомобілів з країн СНД (насамперед, з Молдови). При цьому "тіньові" імпортери використовують скрутне матеріальне становище більшості громадян колишнього Союзу (за винятком країн Балтії), які навіть за незначну винагороду свідомо готові укладати фіктивні угоди про спадщину.

Придбаний за кордоном громадянином А. автомобіль не імпортується в Україну, а ставиться на облік в одній з країн СНД на фіктивного власника машини, наприклад, на безнадійно хвору людину або на особу похилого віку з одночасним нотаріальним засвідченням заповіту. За цим псевдозаповітом автомобіль переходить в спадщину громадянинові А. (справжньому власнику), після чого оформлюється доручення на право управління такою машиною.

Після такої "операції" автомобіль може тимчасово ввозитися в Україну, а з набранням чинності заповіту (смерті фіктивного власника) транспортний засіб реєструється на постійній основі фактичним власником. Оскільки за українським законодавством спадщина звільнена від оподаткування, держава не отримує жодної копійки. Нагрівають руки на цих оборудках лише ділки.

Асоціація автоімпортерів і дилерів пропонує запровадити оперативні заходи щодо з'ясування справжніх родинних зв'язків між спадкодавцем та спадкоємцем з метою виявлення можливих фіктивних заповітів.

3. Заниження показників об'єму циліндрів двигуна та завищення року виробництва автомобіля

Ця схема використовується при імпорті автомобілів з великим об'ємом циліндрів двигуна. Щоб справа "вигоріла", подаються сфальсифіковані іноземні документи. Наприклад, при заниженні об'єму двигуна на 500 куб. см (з 3000 до 2500) недоплата належних платежів акцизного збору становить 50%, а мита — 60%.

У подальшому під час експлуатації машини таке заниження дає можливість щорічно недоплачувати ще й транспортний збір (чим більше "кубиків", тим вище збір). Зазначимо, що згідно з постановою Кабміну № 1276 від 18.08.2000 р. в реєстраційних документах автомобіля не вказується номер двигуна. Хоча досвідчений інспектор ДАІ по номеру двигуна зміг би встановити фактичний об'єм циліндрів. На жаль, ДАІ не перевіряє і законність придбання такого двигуна.

Зважаючи на такі "штучки", ВААІД пропонує вносити запис "номер свідоцтва" до свідоцтва про реєстрацію автомобіля; проводити оперативні заходи для виявлення зловживань при митному оформленні машин на митницях, звіряючи ідентичні показники об'ємів двигунів у документах, виданих митницею (ВМД, свідоцтво), та в реєстраційних або супровідних документах країни попереднього перебування автомобілів; виявляти автомобілі, щодо яких підозрюється розбіжність реального та задокументованого показників об'єму двигуна або завищення року виробництва машини з проведенням експертизи компетентними організаціями на предмет викриття зловживань.

4. Ввезення транспортного засобу іноземним громадянином під виглядом переїзду на постійне місце проживання в Україну

Дана схема використовується при імпорті всіх цінових та вікових груп автомобілів. З набранням чинності закону № 2681-ІІІ від 13.09.2001 р. були встановлені обмеження з метою ліквідації зловживань при переселенні громадян на ПМЖ в Україну. Зокрема відповідно з законом автомобіль, що ввозиться переселенцем, обов'язково має не менше 1 року перебувати на обліку в правоохоронних органах за місцем попереднього проживання власника. Крім того, після переселення в Україну власник ще один рік не має права на відчуження (або видачу доручення з правом відчуження) такого автомобіля.

Тому ця схема стала користуватися набагато меншою популярністю, оскільки вимагає від "чорних" автобізнесменів значно більших зусиль та вилучення на певний період часу з обігу коштів. Але імпорт автомобілів за такою схемою продовжується. При цьому фальсифікуються документи про взяття на облік автомобіля з місця попереднього проживання. Наприклад, Одеською митницею був зафіксований унікальний випадок, коли фіктивний переселенець з Молдови надав митниці довідку з тамтешньої поліції про перебування на обліку автомобіля на два роки раніше, ніж був випущений сам автомобіль (скажімо, машину виробили у 2005 р., а на облік поставили з 2003 р.).

Згідно з чинним законодавством України речі, що ввозяться (пересилаються) у разі переїзду на ПМЖ в Україну, в тому числі й транспортні засоби, не обкладаються податками. "Тіньова" схема працює наступним чином. Ті структури, які використовують схему переселення на ПМЖ, отримують інформацію щодо осіб, які звертаються з проханням надати їм громадянство України та право на переїзд на ПМЖ. Цим особам за винагороду ($1—2 тисячі) пропонується оформити у власність та ввезти в Україну автомобіль з подальшим його відчуженням та переоформленням на реального власника.

Схема відрізняється тим, що в цьому разі прохання іноземного громадянина, що почав співпрацювати з "тіньовими" структурами з метою безподаткового ввезення автомобіля, з яким він звертається до державних інстанцій України щодо переїзду на ПМЖ, є фіктивним. Після отримання дозволу, переїзду в Україну з автомобілем, звільнення від податків та переоформлення такого автомобіля на реального власника іноземний громадянин повертається на попреднє місце проживання і відмовляється від українського громадянства. Реалізація цієї схеми виконується здебільшого за участю громадян Молдови.

Буває, що іноземний громадянин, який співпрацює з "тіньовиками", взагалі не подає до офіційних інстанцій України заяву про переїзд на ПМЖ. "Тіньові" структури за допомогою посадових осіб місцевого самоврядування, тобто хабарників, оформлюють фіктивні документи на прописку іноземних громадян (переважно з Молдови), які нібито переїхали в Україну і ввезли туди автомобілі. Після звільнення від оподаткування та взяття таких машин на облік в ДАІ іноземний громадянин переоформлює їх на фактичних власників і залишає межі України.

У Чернівецькій області лише одним сільським головою (село Мамалиги) на території сільради незаконно прописали 27 громадян Молдови, на яких були оформлені, а в подальшому зареєстровані в ДАІ транспортні засоби без сплати митних платежів.
Щоб ліквідувати зазначену схему, ВААІД пропонує проводити оперативні заходи з метою виявлення фактів хабарництва посадових осіб органів місцевого самоврядування та оформлення ними фіктивних документів на прописку іноземних громадян, які начебто переїхали в Україну на ПМЖ і ввезли автомобілі.

Слід також проводити перевірки в МРЕВ ДАІ для виявлення фактів зняття з обліку та реалізації автомобілів з порушенням закону, направляти запити до компетентних органів відповідних іноземних держав з метою перевірки достовірності поданих при митному оформленні автомобілів документів. Адже транспортний засіб має перебувати на обліку в країні попереднього проживання не менше року.

5. Схема ввезення з використанням "липових" документів про реєстрацію транспортного засобу

У Львові правоохоронці виявили організоване злочинне угруповання, яке використовувало метод незаконної легалізації машин. На автомобілі, куплені за кордоном, при сприянні працівника ДАІ оформлювався фальшивий техпаспорт і видавалися державні номерні знаки.

Для цього в базі даних реєстрацій ДАІ знаходили автомобіль потрібної марки, що не експлуатується, змінювали прізвище його власника, номер кузова та двигуна автомобіля, а потім новий псевдовласник писав заяву про втрату номерних знаків та техпаспорта. Отримані повторно за такою схемою документи переправляли за кордон. Там на куплений автомобіль встановлювали українські номери, і машина в'їжджала до нашої країни під виглядом "прописаної" в Україні і такої, що нібито перебувала за її межами невеликий термін.

Наприклад, одного разу митників на західному кордоні зацікавив автомобіль, зареєстрований в одному зі східних регіонів України, що начебто перебував на ремонті в Німеччині, а тепер повертається додому. При цьому пробіг на спідометрі був зареєстрований в межах пари сотень кілометрів, що відразу викликало підозру.

Контрабандисти припустилися грубої помилки і поплатилися за це, адже машину конфіскували. Варто зауважити, що сьогодні на прикордонних митницях запроваджена серйозна робота стосовно виявлення автомобілів з фальшивими документами.

Офіційні імпортери і дилери пропонують частіше проводити ревізії в органах МРЕВ ДАІ, аби виявляти факти фальсифікації реєстраційних документів. Це робити неважко, потрібно лише звірити дані центральної бази з обліковими картками МРЕВ ДАІ.

Треба також проводити перевірки вірогідності виїзду автомобіля за кордон України, оперативно зв'язавшись з митницею, зазначеною у виїзних документах (пункт пропуску виїзду); створити окрему автоматизовану базу даних автомобілів, які тимчасово виїжджають з України; ввести новий бланк суворої звітності та паспорта транспортного засобу, паспорта його шасі; передбачити в документі змогу відстеження змін, що проводяться в автомобілі (заміна кузова, шасі, двигуна), зміни власників, сум сплачених податків при розмитненні та сплаті транспортного збору.

6. Схема тимчасового ввезення автомобіля іноземним представництвом

Законодавством України не визначено, що тимчасово ввезеними автомобілями іноземних представництв повинні користуватися лише нерезиденти України. А в багатьох українських підприємствах нині є дочірні фірми, що працюють за кордоном, наприклад, в офшорних зонах. Отже, будь-яка іноземна фірма може відкрити в Україні іноземне представництво та ввезти для своїх співробітників автомобілі. При цьому мито, акциз та ПДВ не сплачуються.

Більше того, при такому методі ввезення машин вивозити їх за межі України кожен рік, як це було раніше, немає потреби. Термін тимчасового ввезення можна подовжити, навіть не залишаючи Україну (подовжувати терміни можуть зараз і митниці на місцях).

З огляду на це Асоціація автомобільних імпортерів і дилерів пропонує посилити контроль за реєстрацією іноземних представництв в Україні; провести оперативні заходи з метою виявлення фіктивних іноземних представництв.

Працівники ДАІ мають посилити контроль під час перевірок дорожніх документів (листів), виданих іноземним представництвом на осіб, які нібито є працівниками певного представництва; виявляти осіб, які фіктивно перебувають в іноземному представництві, а реально працюють в інших організаціях.

Про інші схеми читайте в наступному номері

Автор: Іван Бабенко, autoprofi.ua

Дата публикации: 21.09.7900
Вернуться в Статьи
Святий Миколай підказав Доставка вантажів
Нормативно-правовая база | Органы власти | Для тех, кто в дороге | Отраслевые компании | Выставки | Автоновости |Статьи, Тест-драйв
Стиль, оформление, дизайн и содержание портала являются объектом авторского права и охраняются законами Украины. Перепечатка материалов и иное их использование допускаются при согласовании с администрацией проекта и размещении активной ссылки на портал. Нарушение этих условий влечет за собой уголовную и административную ответственность.
Торговая марка АВТОПРОФИ зарегистрирована Агентством "Украинские торговые марки", Свидетпльство № 144698.